Missie & visie

Ervaren, denken, doen

Ik geloof in verbinding, ontmoeting en in een inclusieve context, waar iedereen zijn plaats kan onderzoeken en vinden. Je leert kijken met andere ogen, met ‘Kunst-ogen’. Kinderen kijken, proeven en doen. Ze denken na over de wereld en over de betekenis van een beeld. Een verhaal of een beeld als stimulatie om in een open dialoog te gaan met hen en in gesprek te gaan met andere kinderen. Op die manier merken wij snel dat iedereen verhalen en beelden op een andere manier ervaart.

Een brug vormen

Ik zie creativiteit en cultuur als brede fundamenten, die uiteraard linken leggen naar andere disciplines. Onze maatschappij is complex en vraagt dan ook expertise, kennis en inzicht vanuit verschillende hoeken. Wij trekken lijnen tussen kunst, wetenschap en de diverse samenleving. Filosofische bespiegelingen worden net daarom, niet uit de weg gegaan.

Ieder zijn kleur

Als begeleider zit ik achteraan op de tandem en geef graag ondersteuning bij het maken van keuzes. Ieder heeft zijn eigen kleur, met aandacht voor de inzet van de individuele krachten.

Er is dan ook ruimte voor accident en om dit te benutten als leermoment. Door dit moment zijn mensen beter in staat krachtige keuzes te maken en bewuster te zijn over het eigen leren. Hier leg ik dan ook de nauwe link met het logo. Het kind, als creatieve reiziger, staat centraal in het waarderend onderzoek.

Aanpak

talentgedreven aanpak
werken aan zelfbeeld en overtuigingen
kijken naar toekomstige vaardigheden
aandacht hebben voor verwondering
trainen van je ‘nieuwsgierigheidsspier’
connectie maken met jezelf en anderen

wie ben ik?

Heel je leven verzamel je voorwerpen en herinneringen. Je mag enkel de ‘best of’ houden.

Als kind vond ik het fijn om kabouterdorpen te bouwen. Ik kon er mezelf in verliezen.

Mos en stenen verzamelen, alles zorgvuldig opbouwen. Steentje per steentje met grassprietjes en mossoorten. Verschillende tinten groen en aardekleuren. Dat is zeker een herinnering, die ik koester.

Nog steeds neem ik van elke reis of uitstap een object mee.

Verder verzamel ik foto’s van architectuur en kunst, van kleuren en schaduwen in een boekje dat ik kreeg in Berlijn, een stad die een sterke indruk bij me achterliet.

Wat is je grootste verwezenlijking tot nu?

Ik heb wel al voor een aantal torenhoge uitdagingen gestaan. Misschien wel het overwinnen van mijn spreekangst, toen ik zes jaar was.

Mijn uitdaging, spreken met minder stottermoeilijkheden. Het doel behalen ging over een heel hobbelig en kronkelig parcours.

Dankzij mijn begeleider kon ik mijn angsten herkennen en af en toe overwinnen. “Voer een telefoongesprek”. Angst! “Bestel een brood op de markt”. Angst! “Stotter eens heel veel in een gesprek met iemand”. Heel veel onderliggende vibraties.

Dankzij ondersteuning kon ik voelen wat de onderliggende laag was. Je emoties tonen zorgt ervoor dat je angst een plaats krijgt. Angst moet je doorleven, stapje voor stapje.

Gecontroleerd met veel tussentijdse mijlpalen, die telkens gevierd worden! Op die manier kwam er ruimte om nieuwe vaardigheden aan te leren.

Waar kan je het meest van genieten?

Ik geniet er in stilte van om anderen te zien schitteren en spetteren, van fonkelende ogen! Schitterend vind ik dat!

Zelf heb ik sterk ontwikkelde voelsprieten, waardoor genieten van creatie en stilte voor mij essentieel zijn. Sinds kort ben ik zelf mijn praktische creatieve onderzoek gestart, sculpturale keramiek. Voor mij een moment van mindfulness en in het ‘nu’ zijn.

Verder hou ik van verwondering in de natuur, koken en lekker eten in goed gezelschap, nadenken en mijmeren. Ik vind het heerlijk om schoonheid in kleine dingen te ontdekken, te wandelen in het bos en mijn kleine stadstuin in bloei. Wroeten in de aarde, een zoemende bij en het spinnen van mijn kat.

En eerlijk, vooral van mijn vriend, die als talent ‘rots’ heeft.

Kennis en ervaringen

Opleidingen & training

  • Wereldburgerschap boosten via spel en filosoferen
    2018 | Kleur Bekennen
  • Opzetten van een faalangsttraining school
    2018 | Vonk en Visie
  • Kunstwerken ontrafelen
    2018 | WISPERpro
  • Talentgedreven werken met kinderen
    2018 | Blij met mij! academie
  • Oplossingsgericht Coachen
    2017 | Korzybski instituut & hogeschool Gent
  • STEAM in het onderwijs
    2017 | Vormingsplus
  • Kunstcoaching in het museum
    2017 | Your Coach
  • Autisme Belevingscircuit en Methodiek
    2017 | Autisme Centraal
  • Autisme en (leren) leren
    2017 | Autisme Centraal
  • Kiezen voor talent van kinderen
    2017 | Ik kies voor talent door Luk Dewulf
  • Design Thinking in het onderwijs
    2017 | Arteveldehogeschool
  • Diversiteit in het onderwijs
    2016 | Arteveldehogeschool
  • Vraaggestuurd leren
    2016 | Arteveldehogeschool
  • Lerarenopleiding
    2012 | CVO Panta Rhei
  • Master of Arts Cultuurwetenschappen (optie cultuureducatie)
    2012 | Vrije Universiteit Brussel
  • Master of Arts Kunstwetenschappen
    2008 | Universiteit Gent
  • Minor Gender, diversiteit en antropologie
    2008 | Universiteit Gent

Relevante ervaringen

  • Digitale studieondersteuning en mediawijsheid
    Onderwijscentrum Stad Gent
  • Taalmaatje, vrijetijdsinvulling en inburgering van vluchteling ‘Samen Gentenaar
    In Gent V.Z.W.
  • Artistiek co-begeleider, actieve kunsteducatie
    Das Kunst
  • Huiswerkbegeleiding en taalstimulering bij kinderen van andere origine
    Meridiaan V.Z.W.
  • Onthaal – en diversiteitsmedewerker, onthaaltraject nieuwe collega’s
    bpost
  • Projectmedewerker ‘Ervaring Erkennen’ van kortgeschoolde collega’s
    bpost
  • Gids in kunstenparcours ‘Coup de Ville I’
    Sint-Niklaas WARP contemporary art platform
  • Coach Brugactiviteiten, socioculturele activiteiten voor volwassenen met autisme
    Autisme Centraal
  • Co-teacher en zorgleerkracht in onthaalklas (OKAN)
    PM Gent
  • Taalstimulering in het secundair onderwijs bij doorstroom uit onthaalklas
    PIHS Gent

De ene verandering legt altijd de grondslag voor de verandering die erop volgt.